Saturday, February 24, 2007

انا في فرح واحد صحبي عقبالي وعقبالكم


Egyptian police save us for ourselves

Part of Egyptian police demonstration.

An Egyptian polices hold us to a pickup to throw us in the prison

ع الصبح

قبل البداية هل أنت من راكبي الأتوبيسات إذا كانت الإجابة بنعم فإليك يكون الحديث

كنت اسأل نفسي ومازلت والبداية هنا لركوبي الأتوبس اليوم وللعلم إن لم تكن من راكبي الأتوبيسات فهناك وطبعا أنا أتكلم علي أتوبيسات الحكومة (اللي هي طول الوقت بتزل في أهلينا وفينا إنها بتخسر) أكثر من تذكرة الأولي تبدأ بـ 25 قرشا و50 و 75 و جنيه و 2 جنيه و 250 قرش وفي الحقيقة أنا بكتب هنا ليس لمناقشة الأسعار فلوا افترضنا ان 2 جنيه و250 ده بتاع الناس الأغنياء فانا مش هتكلم ! يستهلوا .

لكن في الحقيقة أنا بتكلم علي الأتوبيسات بشكل عام بمعني أن سعر تذكرة الأتوبيس 2 و 2.5 شكله كبير وفخيم من الفخامة يعني الغلابة اللي ذي حالتي هيخافوا او لو حد مبيخفش في الزمن ده هيقي عارف علي الأقل من شكل الأتوبيس انه بتاع الناس الأغنياء.

ماشي علشان مشغلش بالكوم واضيع في وقتكم الكريم الغالي العزيز فانا كغير من شباب الخررررررررجين الذين يتم الدفع بهم في الواجهة السياسية أسف اقصدي استغلهم في الواجهة السياسية ففي الواقع أنا من شباب الخارجين الذين يعملوا بمرتبات فظيعة طبقا لخطة الحكومة العصماء في خلق فرص عمل للخارجين[ليست دعاية لنفس أو البحث علي وظيفة ] ونظرا لأني بأخذ راتبي الكبير الفظيع جدا فانا اخرج من بيتي كل يوم ب5 جنيهات.

وطبعا المبلغ يخض فمن منا يخرج من بيته بهذا المبلغ الفظيع الكبير جدا ولم يخش علي نفسه من الموت أو القتل أو علي اقل تقدير للسرقة في شارع من شوارع القاهرة الخالية من السكان.

والخمس جنيهات الفظيعة ديه تصرف كالتالي

أولا: المواصلات.

ثانيا: الأكل ما هو الواحد لازم يأكل يعني هو الواحد عايش ليه.

ثالثا: الكيف ما هو مبلغ كبير جدا فلازم اصرفه لحسن ماما اللي ماتت وهي بتربيني وكانت فاكرة اني هطلع مهندس ياخد ...... فماتت.

ونظرا لتعطفكم مع المتكايفين مثل حالتي فكيفي هو كوب من الشاي بعد يوم مرهق من العمل في احد مقهى وسط البلد عشان اشوف أصدقائي وأصحابي من التيارات المختلفة يسارية ليبرالية اخوانية احيانا فانا وسطي الهوا اموت في اليساريين واعشق الليبرالية الحقيقة وأحب الأخوان(حتي الحزب الوطني كمان لحسن الحطان ليها ودان وربنا يجعل كلمنا خفيف عليهم).

بالنسبة للنقطة الثانية والثالثة فليس هناك مشكلة بمعني الأكل والكيف ده في ادينا وممكن ابطلهم.

لكن اولا ديه هي لب المشكلة ودائي وداء امثلي ممن تجر ائو وخرجوا من بيوتهم أو أحيائهم للعمل !

فكل الأتوبيسات شبه بعض إما احمر أو ابيض وأخيرا اخضر له مش عارف والمفروض كل الناس تبقي عرفة السعر من الأول لماذا هذا القرف.

ما تيجي نطالب نحن ابناء العمل واحبائه والرافضين للعمل بجوار المنزل والخروج إلي المدينة طبعا انا لو لقيت شغل جنب البيت هطلق المدينة بالتلاته وارجع ما أنا مش غاوي زحمة.

المطالب هي تلوين الأتوبسات بلون التذاكر علشان يسهل علي امثالي من الحسالة اللي مخسرين شركة النقل العام ومزويدين مزان المدفوعات ومش مخاليين السادة اصحاب المعالي والفاخمة من رجال الأعمال الوزراء ومساعديهم واقربائهم والسواقيين بتعهم بالمرة (كان نفسي اشتغل سواق البيه يمكن يبقي معايا كارت اركب بيه المكيف بعد الشغل مع سيادته ببلاش طبعا!)

وحتي ممكن نخليهم علي علم مصر وهو دعاية مجانية لمصرستان (الاسم الحركي لمصر عشان محدش يعرف اني بتكلم عن مصر) فممكن نخلي

اللون الأسود للأتوبيس ابو 25 قرش علشان يجلنا اكتئاب ونموت بقي علشان نحل مشكلة السكان وميزان المدفوعات والأجيال الجديدة تتجوز وميبقاش في معارضة للحكم واللون ده بذات هيكون جميل ولابد ان يكون اسود غامق حتي لا نفتح باب للنقاش ان كان غامق او ميتاليك علشان اصحاب القلوب الرحيمة ممكن تفرق معهم !..

اللون الأبيض في الحقيقة انا هسيب اللون الأبيض مش عارف أوظفه يمكن حد يوظفيه خاليه مؤقتا لأصحاب الأتوبيس المكيف أبو 2 أو 2.5 مشهتفرق معاهم فهو في كل حالة ارخص من التاكسي وفي الوقت نفسه بياخد بيهم تورز في العاصمة الجميلة بداء من حي المهندسين للمعادي او من مصر الجديدة للهرم (انا كنت فاكر الهرم دي بتاع الفقراء لكن طلع فيها اغنياء برده)

اللون الأحمر ممكن نخليه للأتوبيس أبو جنيه بتاع كبار الموظفيين(المحترمين) بردوه لازم نديهم إيمتهم ميركابوش معانا احنا السناكيح وهو بالمرة يفكرهم ان في موظفين صغيرين لابد من الإجهاز عليهم بكل ما اتو من إثارة للنفس بعد النظر لحمرة اللون طول الرحلة (عشان كده قرارات ان اللون الاحمر بس مش جوه لا دي جو وبره ...... ومحدش يفهم غلط التفكير سطحي يعني لا يحمل أي اسقاطات)

كده خلص علم مصر

لا لسه انا عارف انه فيه لون كمان وهو الذهبي

الدهبي لون جميل من وجهة نظري نخليه للأتوبيس ابو 75 قرش علشان ده لمتوسطي الدخل لنكرهم دائما بان عليهم أن يسعوا إلي الذهب !!!!!!!!!!!!! القشرة طبعا(وممكن الأصلي لو شغلوا دمغهم )

كده فاضل لون اصدي تذكرة وهي فئة 50 قرش ونظرا لان هذه الفئة هي في الأعم الأشمل من الطبقة الشغيلة أصحاب الوظائف الحكومية أي الذين يعملون في كنف الحكومة فيجب علينا الإبقاء عليهم أحياء حتى تكون للدولة هيبة ونقول إحنا عندنا إعداد غفيرة فاخترت لهم

اللون الأخضر علشان كل ما يشفواه يفتكروا الحدائق الغناء التي تحيط مصر من كل اتجاه ويتذكر كل يوم علي بيته المليء بالورود والأشجار عند ربنا طبعا هو هيطمع هيبقي في الدنيا وفي الآخرة.

ملحوظة : إذا وجدت أن اللغة ركيكة فهذه هي لغتنا نحن الحسالة بلا فخر

وإذا وجدت أنها مليء بالأخطاء الإملائية فهذا تعليمنا ولا فخر

وإذا وجدت ان بها تلميحات سياسية فلا فخر في ذلك واستغفر الله العظيم أن أكون قد صرحت بأي شي في الحكومة او أي احد من منتسبيها واني لست مسئول عن أفكارك/ي أو تخيلك/ للقصة

انما كتبتها وليس لدي أي فكر سياسي حتي انا معرفش هو مين رئيس الجمهورية بالظبط ولا عايز اعرف كل اللي انا عايزه انهم يلونوا الأتوبيس اللي بركبوا انا والغلابة اللي الذي باللون الأسود ويطفي النور باليل او بالنهار مش هتفرق ما احنا ما بنشفش والعيب فينا طبعا علشان نعدي من ادام الأتوبيس يمكن يطسنا

ان لم تبعث بالرد علي هذه الرسالة إما انك ستدخل النار

طبعا لو انت قريتها اصلان أو فان هناك شيئ ما تحضره إلي جموع السناكيح أو تنتظر الجائزة علي علي قرائتك لها

اذا كنت واحد من الثلاثة يمكنك الاتصال

0900

او 0800 او تألف رقم من عندك او علي أي محمول علي الاعناق تتصل المهم تخلص فلوس اللي مش موجودة اصلان وان شاء الله هنبقي نبعتلك الجائزة بعدين لما يحيين الأوان تصبح علي...........

حرية الرأي والتعبير هو التجريح وسب الأخر بلا عقاب

هل قراءة كتابات كريم عامر علي مدوناته الخاصة لتقول انه يوم قاسي علي حرية التعبير. قبل الإجابة أرجو قراءتها وان قراءتها أرجو أن تعيد قراءتها والتفكير فيها ،
مع كل احترامي للشبكة العربية لمعلومات حقوق الإنسان ومع كل الأفكار التي تدافع عنها ونسير من وراءها ونرسل بريدها عبر مجوعتنا وكل أصدقائنا عبر الانترنت لقناعتنا الكامل أنها موقع متميز عن غيره من المواقع ، إلا إنني وبالمصادفة اليوم فقط اليوم قراءة مدونات كريم عامر والتي يقوم بها بسب النبي محمد عليه الصلاة والسلام وان كنت ادعي أنني علماني وسطي ولكن أرائه قد استفذاتني ليست لأنها تهاجم الإسلام والمسلمين وتضع الكل في سلة واحد ومنهم من اثر البشرية بكثير من العلوم والآداب ولهم علامات في ليس فيما يعرف بالدولة الإسلامية فقط بل في الحضارة الانسانية عامة.
وحتى لا أطيل عليك فلا تقرا رسالتي هذه
كيف يكون يوم حزين هذا اليوم الذي حكم عليه بالسجن.

اليس لمن جني عليه حق بالقصاص ام ان حرية الرأي والتعبير هو التجريح وسب الأخر بلا عقاب.

فيسب هذا ذاك ويلعن هذا تلك فما بالك أن الأخر هذا يتبعه ما يربوا علي المليار و300 ألف إنسان امنوا بما امن وصدقوا رسالته ولم يجدوا فيها إلا ما يحض علي كل فضيلة ويجتنب كل إثم.

وفي النهاية تحياتي إليك

Wednesday, February 21, 2007

(إن لله وإنا إليه راجعون)

أحس اليوم بالفراغ الشديد لذا أردت أن أشارككم في فراغي ربما لا اعرف حقا ما معني كلمة فراغ وهل يوجد فراغ أم لا ولكن بداخلي شعور إنساني أنا لا اعمل شيء اليوم سوء الجلوس إمام الإنترنت واسرح ربما سرحت في أيام طفولتي وشبابي وربما في أيامي القادمة وقررت
أن ابحث عن عروس فراغ بقي اعمل إيه المهم شروطي في العروسة عيون خضراء وشعر اصفر ممكن تتحجب بعدين لو عايزه طولها مش عارف المهم عايز بنت جامده والسلام
................................
بعد تفكير عميق رد علي صوت عقلي وقال ماذا تملك لتحصل علي البنت الجامده ديه.
......................................
تفكير أخر عميق في اللاوعي.
تملك الكثير والكثير فأنت تملك شقة وعربية وشوية فلوس في البنك وشخصيتك ضعيفة ممكن تتهذاء وتسكوت
..................
يقذف عقلي محتدا لا شخشاخة وبتتهذاء لا أنت مصري أصيل مش تفصيل.
.........................
هنا جاء دور الذاكرة لتذكرني بان هناك ضابط للشرطة هزئني علشان كنت بعاتب صحبتي اللي كانت مخصماني وكان فاكرني بعكسها.
...........................
ينطلق عقلي وهو يعض أنامله من الغيظ ويقول لا لا ولا حصل ذلك منذ كان عمري 14 عام يعني كنت صغير.
............
تنطلق الذاكرة مرة أخري هنصطعبت ولا إيه بلاش ديه فاكر عند السفرة الأمريكية حصل إيه دي بقي مكنتش صغير.
...........................
يفكر العقل مرة أخري وكأنه يقول لنفسه لا تذكريني ارجوكي.
.........................
فتجد الذاكرة فرصتها لتقضي عليه فتقول له افكرك علشان تعرف بس أنت فين عند السفارة الأمريكية في قاهرة المعز كان يما كان في واحد.
..................
يصرخ العقل ويقول اصمتي
................
فتنطلق في سخرية وتقول واحد صحبنا حب يعمل فاهم في حقوقه فناقش الضابط الواقف في أول الشارع انه من حقه أن يدخل الشارع لان شغله في أخر الشارع ولا يصح أن يعبر من طريق راس الرجاء الصالح ليذهب إلي الشغل.
.........................
يصرخ العقل مرة أخري هذه المرة مستعطفا بلاش فضايح ربنا يخليكي ( يقول العقل في سره يا رب يجيليك زهيمر انسي ربنا يخديك فكرتيني باللي كان (
.....................

فتحس الذاكرة بنشوة النصر فتتحرك بين كل الأعضاء وتذكرهم بأنها هنا وأنها سيدة هذا الجسم بلا منازع.

............................

فيشعل هذا النار في الاوعي.

ويقز قفزة عالية ويقول إلا أنا قد تكون عليك سلطة وسلطان إلا أنا فانا وحدي اكبر من قدراتك علي التذكر.

................................

ويأخذ الخيال دوره ويقول وأنا أيضا فانا ابعد من تذكرك فقد أتحرك واختفي واظهر هنا وهناك ولا تتذكرين

.................

فتنشب مشاجرة بينها وبينهم وتستخدم كل الأسلحة بما فيها المحرم دوليا.

.................

فتجتمع كل الأعضاء وتأخذ قرارها بإعدام الذاكرة شنقا أو حرقا.

.......................

فيبكي القلب ويستعطفهم دون جدوى

..................

وينفذ الحكم ........ وتموت الذاكرة (إن لله وإنا إليه راجعون)...............

أنا وليلي

قراءة قصيدة أنا وليلى كاملة اليوم، فأدمعت عينأي متألماً فقررت أن أضعها بين أوراقي.

#...............#

يا ليلى كثيرا ما يسألوني ما دامت قد رفضتك.
لماذا لا تبحث عن واحده اخرى؟؟؟؟؟؟؟
اتدرين ما كنت اقول لهم ؟!!!!

.............
لا بئس ان اشنق مرتين
لا بئس ان اموت مرتين
ولكني وبكل ما يجيده الاطفال من اصرار
ارفض ان احب مرتين""

.............
دع عنك لومي واعزف عن ملامات
اني هويت سريعا من معاناتي
ديني الغرام ودار العشق مملكتي
قيس انا وكتاب العشق توراتي
.............

ما حرم الله حبا في شريعته
بل بارك الله احلامي البريئات
انا لمن طينه والله اودعها
روحا ترف بها روح المناجاة

.............
دع العقاب ولا تعذل بفاتنه
ما كان قلبي نحيت في حجارات
اني بغير الهوى اخشاب يابسه
اني بغير الهوى اشباه اموات

.............
يا للتعاسه من دعوى مدينتنا
فيها يعد الهوى كبر الخطيئات
نبض القلوب مورق عند قداستها
تسمع احاديث الخرافات

.............
عباره علقت في كل منعطف
أعوذ بالله من تلك الحماقات
عشق البنات حرام في مدينتنا
عشق البنات طريق للغوايات

.............
اياك ان تلتقي يوما بأمرأه
اياك اياك ان تغزي الحبيبات
ان الصبابه عار في مدينتنا
فكيف لو كان حبي للاميرات

.............
سمراء ما حزني عمر ابدده
ولكن عاشقا والحب مأساة
الصبح الى الازهار قبلته
والعلقم المر قد امسى بكاساتي

.............
يا قبله الحب يا من حيث انشدها
شعرا لعل الهوى يشفي جراحاتي
دوت ازهر الروح وهي يابسه
ماتت اغاني الهوى ماتت حكاياتي

.............
ماتت بمحراب عينيك ابتهالاتي
واستسلمت لرياح اليأس راياتي
جفت على بابك الموصود ازمنتي
وما اثمرت شيئا عباداتي ( ندائاتي)

.............
انا الذي ضاع لي عامان من عمري
وباركت وهمي وصدقت افتراضاتي
عامان ما رق لي لحن على وتر
ولا استفاقت على نور سماواتي

.............
اعتق الحب في قلبي واعصره
فأرشف الهم في مغبر كاساتي
واودع الورد اتعابي وازرعه
فيورق الشوك وينمو في حشاشاتي

.............
لو صافح الظل اوراقي الحزينات
ما مضر لو ان منك جاء شيئا
تحقد تنتفض الامي المريرات
سنين تسع مضت والاحزان تسحقني

.............
ومت حتى تناستني حبابات
تسع على مركب الاشواق في سفر
والريح تعصف في عنف شراعات
طال انتظاري متى كركوك تفتح لي
دربا اليها فأطفأ نار اهات

.............
متى سأجر الى كركوك قافلتي؟
متى ترفرف يا عشاق راياتي؟
غدا سأذبح احزاني وادفنها
غدا سأطلق انغامي الضحوكات

.............
ولكن ولكن للعشاق قاتلتي
اذ اعقب فرحتي شلال حيراتي
فعدت احمل نعش الحب مكتئبا
امضي البوادي واسفاري قصيرات

.............
ممزق انا لا جاه ولا ترف
يغريك في فخليني لأهاتي
لو تعصرين سنين العمر اكملها
لسال منها نزيف من جراحاتي

.............
كل القناديل عذب نورها وان تظل
تشكو نضوب الزيت مشكاتي
لو كنت ذا ترف ما كنت رافضه
حبي ولكن عسر الحال مأساتي

.............
فليمضغ اليأس امالي التي يبست
وليغرق الموج يا ليلى بضاعاتي
عانيت لا حزني ابوح به
ولست تدرين شيئا عن معاناتي

.............
امشي واضحك يا ليلى مكابرة
علي اخبي عن الناس احتضاراتي
لا الناس تعرف ما خطبي فتعذرني
ولا سبيل لديهم في مواساتي

.............
لاموا افتتاني بزرقاء العيون ولو
رأوا جمال عينيك ما لاموا افتتاني
لو لو يكن اجمل الالوان ازرقها
ما اختاره الله لونا للسماوات

.............
يرسوا بجفني حرمان يمص دمي
ويستبيح إذا شاء ابتساماتي
عندي احاديث حزن كيف ابوح بها؟!!!
تضيق ذرعا بي او في عباراتي

.............
ينز من صرختي الذل فسأله
لمن ابت ؟ تباريج المريضات
معذوره انت ان اجهضت لي املي
لا الذنب ذنبك بل كانت حماقاتي

.............
اضعت في عرض الصحراء قافلتي
فمضيت ابحث في عينيك عن ذاتي
وجئت احضانك الخضراء منتشيا
كالطفل احمل احلامي البريئات

.............
اتيت احمل في كفي اغنيه
اصبرها كلما طالت مسافاتي
حتى اذا انبلجت عيناك في الافق
وطرز الفجر ايامي الكئيبات

.............
غرست كفك تجتثين اوردتي
وتسحقين بلا رفق مسراتي
وغربتاه مضاع هاجرت سفني عني
وما ابحرت منها شراعاتي

.............
نفيت واستوطن الأغراب في بلدي
ومزقوا كل أشيائي الحبيبات
خانتك عيناك في زيف وفي كذب
ام غرك البهرج الخداع مولاتي

.............
توغلي يا رماح الحقد في جسدي
ومزقي ما تبقى من حشاشاتي
فراشه جئت القي كحل اجنحتي
لديك فأحترقت ظلما جناحاتي

.............
اصيح والسيف مزروع في خاصرتي
والقدر حطم امالي العريضات
هل ينمحي طيفك السحري من خلدي؟
وهل سشرق عن صبح وجناتي( الخدود (

.............
ها انت ايضا كيف السبيل الى اهلي
ودونهم قفر المنارات
كتبت في كوكب المريخ لافته
اشكو بها الطائر المحزون اهاتي

.............
وانت ايضا الا تبت يداك
اذا اثرتي قتلي واستعذبتي اناتي
اي انيني عذب لديك
من لي بحذف اسمك الشفاف من لغتي
إذا ستمسي بلا ليلى حكاياتي

#...............#

حسن المرواني

Here I am

صحبة الفتلِ

مالي أري الشمع يبكي في مواقدهِ أم من حرقة النار أم من فراق العسل، ما لم تخالطه فاحذر أن تصاحبه ما دار بالشمع صحبة الفتلِ­­

Separated forever # انفصلا إلي الابد

كان القلب والعقل شيئا واحد فأمن جزء منه بالحب واخذ الآخر يفكر فآبا الا يقع في الحب فانفصلا إلي الابد.

------

The hard and mind had been one thing one part get believe in love and anther part no, so have been Separated forever.


"عيشنا وشوفنا"

مبارك يمنح قائد الجيش الأمريكي بالعراق وساما مصري

منح الرئيس حسني مبارك رئيس الجمهورية القائد الأعلي للقوات المسلحة وسام الاستحقاق من الطبقة الأولي للفريق أول جون أبي زيد قائد القيادة المركزية الأمريكية تقديرا لمجهوداته في دفع علاقات التعاون العسكري المصري الأمريكي بمناسبة إحالته للتقاعد وذلك أثناء زيارته لمصر الأحد.

وقد أناب الرئيس المشير حسين طنطاوي القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربي في تقليده الوسام، حسبما ذكرت جريدة الأهرام.

"عيشنا وشوفنا"

في اللحظة التولي لم اصدق والثانية أيضا ولكن لماذا علي ادي علمي (الصغير اوي) ان مصPublishر والعراق دولة عربية تحت الاحتلال الأمريكي وقد كان جون ابي زيد واحد من هؤلاء القادة الذين مكنوا جيشهم (جيش الاحتلال ) من قتل الف العراقيين فبدلا من نحرك دعوء قضائية ضده. نعطيه وسام الاستحقاق من الطبقة الأولي.

Tuesday, February 20, 2007

قسوة وظلم وذل وبتضرب فى الكل

كان واحد من الناس زى كل الناس
ناس عايشة بتجرى و شقيانة

واهى عايشة وخلاص

كان واحد من الناس زى كل الناس

مستورة مدام بابنا علينا مقفول بالترباس

بس الايام مش سايبانا مش سايبانا فى حالنا
بتاخدنا غدر على خوانة ويانا من اللى جرالنا
قسوة وظلم وذل وبتضرب فى الكل
واللى يخاف ينداس ينداس

وبما اني بخاف دائما ما بانداس

ان كنت مابتخفش قولي بتعميل ايه وابعتلي علي

eventofeg@yahoo.com